Sabtu, 14 Mac 2015

KESIMPULAN PELAN INTEGRITI NASIONAL

 perpaduan dan integrasi nasional adalah satu perkara penting bagi sesebuah negara yang sedang membangun seperti Malaysia. Oleh yang demikian, semua rakyat harus bersama-sama memainkan peranan dalam meningkatkan perpaduan untuk membina sebuah bangsa yang terdiri dari rakyat yang berbilang kaum, yang hidup bersatu padu serta aman sentosa. Kerajaan dan pihak-pihak yang bertanggungjawab perlu bijak dalam menentukan hala tuju dan dasar sesebuah negara untuk mewujudkan perpaduan di dalam sesebuah negara serta integrasi nasional amat penting bagi membangunkan sesebuah negara ke arah global dan dikenali di mata dunia.
Program-program yang telah dilancarkan dan dilaksanakan oleh kerajaan telah dikaji oleh golongan pakar sebelum dilancarkan. Bersesuaian atau tidak dasar-dasar atau program-program yang dilancarkan bukan sahaja bergantung kepada peranan kerajaan, tetapi juga bergantung kepada sikap individu atau rakyat itu sendiri. Keadaan ini menunjukan bahawa, kepentingan dan semangat perpaduan dan integrasi nasional perlu dipupuk sejak dari kecil.
Segala bentuk dan cara program-program yang telah dilaksanakan dan dilancarkan oleh kerajaan adalah dengan tujuan dan arah yang sama iaitu untuk kepentingan negara. Program dan rancangan yang dilaksanakan oleh kerajaan dilihat banyak memberi kesan kepada negara melalui Program Belia berbanding Sekolah Wawasan dan Pelan Integriti Nasional. Namun begitu, individu dan masyarakat perlu memberikan sokongan sepenuhnya terhadap program dan pelaksanaan yang telah dan yang akan dilancarkan oleh pihak kerajaan selagi ia tidak menjejaskan negara. Ini kerana, jatuh bangun sebuah negara bergantung kepada semangat perpaduan dan integrasi yang ada di dalam diri masyarakat tersebut.


Tiada ulasan :